بزرگترين وبلاگ تغذيه و سلامت

بزرگترين وبلاگ تغذيه و سلامت

بچها بياين نظر بدين........

بنظرتون بهترين كادو براي خانوما وآقايون چي ميتونه باشه؟؟؟؟







هركس نظر شخصي خودشو بگه.......

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۱:۰۴ توسط:sana موضوع:

وقتي حيوانات تعجب ميكنند! تصاوير بامزه.....


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۰:۵۱ توسط:sana موضوع:

نقاشي‌ هاي آميخته با واقعيت...

نقاشي‌هاي زير اثر هنرمندي به نام الكس سوليس است. هنر او بسيار زيبا و خلاقانه است و به نوعي تعامل نقاشي با واقعيت را به تصوير مي‌كشد. او اين تعامل را بين نقاشي و اشيا و حتي گاهي با استفاده از دست خود به تصوير مي‌كشد. او اسم اين مجموعه از آثارش را “Inkteraction“ گذاشته است. اين تصاوير در واقع نشان دهنده مبارزه نقاش با يك كاراكتر عصباني هستند.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۰:۴۱ توسط:sana موضوع:

پسري با انواع آرايش هاي زنانه



اين پسر در اينستاگرام به بانوان آموزش ميكاپ ميدهد......


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۰:۲۸ توسط:sana موضوع:

داستان زيباي بيمارستان رواني!

براي ملاقات شخصي به يكي از بيمارستان‏‎هاي رواني رفتيم. بيرون بيمارستان غلغله بود. چند نفر سر جاي پارك ماشين دست به يقه بودند. چند راننده مسافركش سر مسافر با هم دعوا داشتند و بستگان همديگر را مورد لطف قرار مي‏‎دادند.

وارد حياط بيمارستان كه شديم، ديديم جايي است آرام و پردرخت. بيماران روي نيمكت‎‏ها نشسته بودند و با ملاقات كنندگان گفت‏‎وگو مي‏‎كردند.

بيماري از كنار ما بلند شد و با كمال ادب گفت: من مي‏‎روم روي نيمكت ديگري مي‏‎نشينم كه شما راحت‏‎تر بتوانيد صحبت كنيد.



پروانه زيبايي روي زمين نشسته بود. بيماري پروانه را نگاه مي‏‎كرد و نگران بود كه زير پا له شود. آمد آهسته پروانه را برداشت و كف دستش گذاشت تا پرواز كند و برود.

ما بالاخره نفهميديم بيمارستان رواني اين‏‎ور ديوار است يا آن‏‎ور ديوار.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۰:۱۷ توسط:sana موضوع:

هر ايراني سالانه چقدر بستني مي‌خورد؟

بر اساس توليد ۳۵۰ هزار تني و صادرات ۴۰ هزار تني بستني در سال گذشته، هر ايراني سال گذشته بيش از ۳.۵ كيلو بستني خورده است.

به گزارش صبحانه، رضا باكري در گفت‌و‌گو با تسنيم با اعلام اين خبرگفت: سال گذشته 350 هزار تن بستني در كشور توليد و حدود 90 درصد اين محصول به بازار داخل عرضه شد به طوري كه سرانه مصرف اين محصول، براي هر ايراني حدود 3.5 كيلو گرم است.

دبير انجمن صنايع لبني با بيان اينكه از صادارت وزني بستني در سال گذشته 11 درصد كاسته شده است، اظهار داشت: در سال گذشته 40 هزار و 100 تن بستني به ارزش 81 ميليون و 900 هزار دلار صادر شد كه اين رقم در سال 92، 45 هزار و 100 تن به ارزش 141 ميليون دلار بوده است.

وي ادامه داد: ارزش صادرات اين محصول نيز در سال گذشته به دليل پايين آمدن متوسط نرخ ، 41 درصد كاهش يافته است.

باكري تصريح كرد: قيمت صادرات هر كيلوگرم بستني در سال گذشته بر اساس آمار گمرك از 3.1 دلار درسال 92 به 2 دلار رسيده است.

وي در ارتباط با ميزان مصرف پالم در توليد بستني تصريح كرد: روغن پالم به طور ميانگين دو درصد ماده اوليه بستني را تشكيل مي دهد و براي قوام و طعم بستني در بسياري از كشورهاي دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد.

باكري يادآور شد: در ميان فرآورده‌هاي لبني علاوه بر بستني، خامه گياهي (خامه قنادي) تنها محصولاتي هستند كه استفاده از روغن پالم در توليد آنها مجاز است.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۳:۰۰:۰۷ توسط:sana موضوع:

دو گدا

دو گدادو گدا تو يه خيابون شهر رم كنار هم نشسته بودن.
يكيشون يه صليب گذاشته بود جلوش، اون يكي يه ستاره داوود.. مردم زيادي كه از اونجا رد ميشدن به هر دو نگاه ميكردن ولي فقط تو كلاه اوني كه پشت صليب نشسته بود پول مينداختن.
يه كشيش كه از اونجا رد ميشد مدتي ايستاد و ديد كه مردم فقط به گدايي كه پشت صليبه پول ميدن و هيچ كس به گداي پشت ستاره داوود چيزي نميده. رفت جلو و گفت: رفيق بيچاره من، متوجه نيستي؟
اينجا يه كشور كاتوليكه، تازه مركز مذهب كاتوليك هم هست.
پس مردم به تو كه ستاره داوود گذاشتي جلوت پول نميدن،
به خصوص كه درست نشستي بغل دست يه گداي ديگه كه صليب داره جلوش.
در واقع از روي لجبازي هم كه باشه مردم به اون يكي پول ميدن نه به تو.
گداي پشت ستاره داوود بعد از شنيدن حرفهاي كشيش
رو كرد به گداي پشت صليب و گفت: هي "موشه" نگاه كن كي اومده به برادران "گلدشتين*" بازاريابي ياد بده؟

* گلدشتين يه اسم فاميل معروف يهوديه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۲:۵۹:۵۵ توسط:sana موضوع:

ثواب زن ذليلي

ثواب كمك مرد به همسرش
در اسلام


روزي پيامبرشاهدپاك كردن عدس توسط امام علي وخدمت ايشان درمنزل بودند،
سپس به ايشان فرمودند:
ياعلي
هيچ مردي نيست كه درخانه كمك همسرش كند
مگربه اندازه هرمويي كه در بدن اوست عبادت يك سال را كه روزها روزه وشب ها نماز شب بخواندخداوندبه او عطا ميكند.
ودرهرروزوشبي ثواب هزارشهيدبراي اوثبت ميشود
به ازاي هرقدمي ثواب حج وعمره مقبوله به اوميدهند
خداوندبه عدد رگي كه دربدن اوست شهري دربهشت به اوعطاميكند

ياعلي يك ساعت خدمت به همسربهتراست از:
هزارسال عبادت
هزارحج
هزارعمره
هزارمرتبه جهاددرركاب پيامبران اولواالعظم
هزارنمازجمعه
هزارعيادت مريض
هزارتشييع جنازه
هزاردينارصدقه
سيركردن هزارگرسنه
آزادي هزاربنده
پوشانيدن هزاربرهنه
عطاي هزاراسب جنگي
صدقه هزارشترسرخ مو
بهتراست ازقرائت تورات وانجيل وزبوروقرآن
ياعلي
خدمت به عيال درخانه كفاره گناهان كبيره وخاموشي غضب خداست
ياعلي
خدمت عيال نميكندمگر
صديق
يا
شهيد
يا
مردي كه خداوند خيردنيا وآخرت رابراي اوكنارگذاشته است.



هنگ كردين نه؟؟؟
الان ميگي حديث جعليه؟؟
اينم سندش
مستدرك الوسائل
جلد 13
صفحه4

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۲:۵۹:۴۴ توسط:sana موضوع:

چرا زن‌ها به طنزهاي ضد زن مي‌خندند؟

به گزارش مشرق؛ دختران در كنار طنزها و پيامك‌هاي جنسيت زده‌اي كه در موردشان ساخته و پخش مي‌شود، بعضاً خود دست به توليد پيام‌هايي به‌صورت كليپ و فيلم‌هاي كوتاه مي‌زنند تا در ظاهر، پيام‌آور فاعليت و توليدكننده بودن دختران در فضاي مجازي باشند، اما همين كليپ‌ها كه مشخص نيست داراي چه هدفي است و به ساده‌ترين و سطحي‌ترين مسائل و عبارات مي‌پردازد، به‌سرعت دستمايه ديگري مي‌شود براي ساخت كليپ‌هاي مشابه پسرانه به شيوه‌اي تمسخرآميز و تحقيركننده.


«دختره زنگ‌زده براي بليط كنسرت، گفت چنده؟: گفتم: 40 توماني، 60 توماني و 70 توماني. گفت اينا چه فرقي داره؟ گفتم بستگي داره شما كجا بشينين؟ گفت ما عباس‌آباد مي‌شينيم.... خدايا اينو اصلاً شفا نده بذار بهش بخنديم!»

پيام‌هايي از اين دست روزمره‌ترين جوك‌هايي است كه هر فردي كه در يكي از گروه‌هاي وايبري عضو باشد، با آن مواجه مي‌شود. سن، جنس، طبقه اجتماعي، قوميت و شغل و تحصيلات افراد تأثيري در ميزان دريافت اين پيام‌هاي طنز جنسيتي ندارد.؛ چرا كه هر كس كه به فراخور حال خويش در چند گروه وايبري عضو باشد، حداقل در يكي از گروه‌ها با اين پيام‌ها رو‌به‌رو مي‌شود. اين روزها همه‌جا از جمع‌هاي دوستانه و اقوام گرفته تا پيامك‌هاي تلفني و شبكه‌هاي اجتماعي، با انبوهي از اين نوع جوك‌ها مواجه هستيم.

شوخي‌هايي كه درباره آئين شوهر يابي و شوهرداري زنان، استفاده از واژه‌هايي چون «ترشيده»، اشاره به توجه زنان به حساب بانكي مردان هم‌چون مهم‌ترين معيار موفقيت در انتخاب شوهر و… همگي ازجمله سوژه‌هايي است ك در اين پيام‌ها استفاده‌شده و به‌تحقير زنان مي‌پردازد.

واكنش گسترده به طنزهاي جنسيت‌زده در ايران كه به تازگي در شبكه‌هاي مجازي و اجتماعي بالا گرفته است، بار ديگر اهميت بررسي اين پديده را هم‌چون نمادي از خشونت رواني عليه زنان برجسته كرده است.

در واقع از آن‌جاكه وايبر و ديگر شبكه‌هاي اندرويدي قسمتي از سيستم‌هاي فن‌آوري‌هاي اطلاعاتي مجازي هستند كه مهم‌ترين كاركرد و هدف‌شان از ميان بردن تبعيض و ايجاد برابري در دسترسي به اطلاعات براي گروه‌هاي حاشيه‌اي مانند زنان و قوميت‌ها بوده است، كاهش شكاف جنسيتي و خشونت عليه زنان از اصلي‌ترين اميدهاي آناني بود كه به دنبال ايجاد دنياي بهتري براي زنان بودند.

دنياي مجازي البته كه به واقع توانسته است ميزاني از برابري در توليد و مصرف محتوا ميان مخاطبين خود در سراسر جهان برقرار كند. دسترسي همه افراد با طبقات اجتماعي گوناگون را به اطلاعات مختلف آسان كرده و خصوصاً براي زنان موقعيتي ايجاد كرده است تا از آن طريق به خودابرازي دست بزنند.

اما در كنار اين ‌همه، آن‌چه بيش از هر چيز ديگري امروزه از اين رسانه‌هاي مجازي و خصوصاً انواع اندرويدي آن نصيب گشته، خشونت‌هاي مدرن اجتماعي عليه زنان است. برساخته‌كردن تبعيض و تقويت كليشه‌هاي جنسيتي در قالب جوك‌هايي كه به‌تحقير و تمسخر دختران مي‌پردازند، امروزه به اولين هدف شبكه‌هاي اجتماعي در تلفن‌هاي همراه بدل شده است.

در اين پيام‌ها دختران موجوداتي در نظر گرفته مي‌شوند كه سطح هوش عمومي و اجتماعي‌شان پايين است، معني اصطلاحات و گفتگوهاي عمومي را درك نمي‌كنند، معاني مجازي حرف‌ها را در روابط روزمره نمي‌فهمند و درنهايت همان رسانه‌اي كه صنعت مد و پيروي از الگوهاي زيبايي را برايشان ترسيم مي‌كند، به تمسخر و تحقير پيروي آن‌ها از الگوهاي خودساخته‌اش دست مي‌زند.

از طرف ديگر دختران در كنار طنزها و پيامك‌هاي جنسيت زده‌اي كه در موردشان ساخته و پخش مي‌شود، بعضاً خود دست به توليد پيام‌هايي به‌صورت كليپ و فيلم‌هاي كوتاه مي‌زنند تا در ظاهر، پيام‌آور فاعليت و توليدكننده‌بودن دختران در فضاي مجازي باشند، اما همين كليپ‌ها كه مشخص نيست داراي چه هدفي است و به ساده‌ترين و سطحي‌ترين مسائل و عبارات مي‌پردازد، به‌سرعت دستمايه ديگري مي‌شود براي ساخت كليپ‌هاي مشابه پسرانه به شيوه‌اي تمسخرآميز و تحقيركننده.

مدافعان اين‌گونه شوخي‌ها و طنزها اما، اين‌گونه «حساسيت» را نسبت به يك «شوخي جنسي» زياده‌روي فمينيستي خوانده و آن‌ها را به رفتار پليسي در واداركردن افراد به سانسور زبان و افكار خود متهم مي‌سازند.

آن‌ها شوخي، متلك و جوك‌ها را فاقد آن بار ارزشي مي‌دانند كه بتواند نمادي از جنسيت‌زدگي در كلام و ادبيات باشد. اين ادعا اما بسيار مسئله‌برانگيز است. شوخي، متلك، جوك و طنز، مستقل از ارزش ادبي و هنري و يا مبتذل‌بودن آن، بخشي از فرهنگ‌عامه در يك جامعه را به نمايش مي‌گذارد.

شالوده نگاه‌هاي جنسيتي و تحقيرآميز در پيامك‌ها

سكسيسم (جنسيت‌پرستي، جنسيت‌گرايي) شالوده اقتدار مردسالاري و ايدئولوژي مشروعيت بخشنده به روابطي است كه در آن مردان موقعيتي فرادست و زنان موقعيتي فرودست مي‌يابند. واژه سكسيسم كه توسط جنبش زنان در دهه شصت و هفتاد ميلادي از تبارشناسي واژه راسيسم (نژادگرايي و نژادپرستي) الهام گرفته‌ شده، تأكيدي است بر اين‌كه نظام نابرابر جنسيتي قدرت محصول فرآيندي «طبيعي» نبوده، بلكه محصول تبعيض ساختاري است.

به عبارت روشن‌تر سكسيسم همچون راسيسم بر نوعي جداسازي و تفكيك نقش‌هاي جنسيتي، دوانگاري، تحقير و تبعيض سيستماتيك «ديگري» استوار است كه فرادستي گروهي را همچون هنجار و فرودستي «ديگري» به‌مثابه گروهي «متفاوت» در نظام قدرت سامان مي‌دهد.

علاوه بر آن، سكسيسم در فرهنگ، ادبيات و زبان روزمره، ضرب‌المثل‌ها، طنزها، جوك‌ها و جملات قصار نيز مورد نقد قرارگرفته است. گسترش آگاهي جنسيتي و ضدتبعيض كه نقش مهمي در اين‌گونه نقدها و «حساسيت‌ها» داشته، به‌نوبه خود مشروعيت اين گفتمان را بيش‌ازپيش به زير پرسش برده است.

ادبيات، واژه‌ها و مفاهيمي جنسيت‌زده كه زنانگي را با جنس دوم، ابژه جنسي و موجودي «عجيب و متفاوت» توضيح داده و موضوع آن تحقير، تمسخر و آزار جنسي و رواني زنان است، نوعي اعمال خشونت رواني است كه به‌قصد تحكيم سلطه مردان اعمال مي‌شود. زبان، كلام و ادبيات، پديده‌اي منفعل و صرفاً «بازتابي» از روابط اجتماعي نيست، بلكه خود در بازتوليد و مشروعيت بخشيدن به آن روابط نقش مهمي دارد. هم ازاين‌رو نقد زبان، ادبيات و واژه‌هاي سكسيستي بخشي از مبارزه عليه گفتمان‌هايي است كه ظاهراً به طنز، قصد تحقير و تمسخر زنان را دارند.

لذا جوك‌ها، متلك‌ها و شوخي‌هايي كه به‌تحقير زنان و اقليت‌هاي قومي و ديگر گروه‌هاي فرودست در نظام نابرابر قدرت مي‌پردازد، مستقل از اين‌كه شفاهي و يا كتبي‌اند، مبتذل و زمخت و يا مليح و شيرين‌اند، جلوه‌اي از باورهايي هستند كه نابرابري قدرت را با استفاده از مزاح و «لطافت زباني» (لطيفه) مشروعيت بخشيده و به تبعيض و تحقير گروهي، مهر تأييد مي‌زنند.

فقر حرمت و خودارزشمندي در افراد؛ مهم‌ترين عامل ترويج اين طنزها

فاطمه عزيززاده، روانشناس و مشاوره خانواده دراين‌باره در گفتگو با مهرخانه اظهار داشت: مهم‌ترين نكته‌اي كه در رابطه با دلايل افراد براي توليد و بازتوليد اين دست از پيام‌ها مي‌توان در نظر گرفت، بحث عدم وجود عزت‌نفس و حرمت در شخصيت افراد و خصوصاً دختران است.

وي ادامه داد: در روانشناسي كودك اصطلاحي داريم با عنوان «حرمت تن» كه به كودك حتي نحوه مواجهه با بدن خويش آموزش داده مي‌شود؛ درحالي‌كه از آن مهم‌تر حرمت وجود، شخصيت و انديشه آدمي است كه اگر نباشد، افراد هر تحقير و تمسخري را در رابطه با «خود» پذيرفته و به آن مي‌خندند. زماني‌كه افراد فاقد حس خود ارزشمندي باشند، نه‌تنها به انتقال و پخش پيامك‌هايي كه ضدارزش‌هاي روحي و وجودي‌شان است، دست مي‌زنند، بلكه مي‌توانند توليدكننده آن نيز باشند.

اين كارشناس ارشد روانشناسي باليني درنهايت تصريح كرد: در دو حوزه مي‌توانيم از راهكارهايي براي حذف اين فضا و ترويج پيامك‌هاي سخيف جنسيتي در شبكه‌هاي اجتماعي صحبت كنيم. يكي در حوزه خرد كه مهم‌ترين راهكار همان تقويت عزت‌نفس و حس حرمت و خود ارزشمندي در دختران‌مان است و در حوزه كلان كه به‌واقع احتياج به فرهنگ‌سازي داريم. اين فرهنگ‌سازي نبايد در حد يك حرف و بيانيه كلي باشد، بلكه بايد به شكل تلاش مداوم و برنامه‌ريزي‌شده يك گروه قوي باشد كه تشكيل‌ شده تا آن‌قدر در حوزه‌هاي مجازي به اثرات مخرب و ويران‌گر اين قبيل پيامك‌ها بر سبك زندگي روزمره زنان و دختران اشاره كند تا افراد و خصوصاً خود دختران دست از انتشار اين قبيل مضامين به‌اصطلاح طنز بردارند.

واكنش افراد نسبت به هشدار به انتقال پيامك‌هاي تحقيرآميز

گرچه شروع نگاه ضد زن در جامعه تقصير اعضاي فعلي جامعه نيست، ولي مسئوليت ادامه حيات آن با آن‌هاست. اعضاي جامعه در رفتارهاي اجتماعي خودآگاهانه و ناآگاهانه نگاه زن‌ستيز را تقويت مي‌كنند. يكي از اين رفتارها توليد و پخش و حتي خنديدن به جوك‌هاي جنسيتي است.

در اين ميان كساني هستند كه اين روند را نمي‌پسندند و به هجوم بهمني از جوك‌هاي جنسيتي در اجتماع نقد دارند. معترضين به اين قبيل جوك‌ها معمولاً با چه برخورد و استدلال‌هايي از سمت طرفداران اين نوع جوك مواجه مي‌شوند؟ در ادامه به واكنش‌هاي افرادي كه در مقابل اعتراض و انتقاد از اين پيام‌ها نشان داده مي‌شود، در يك دسته‌بندي كلي اشاره خواهيم كرد. انتقادهايي كه از سوي يكي از اعضاي گروه نسبت به طنزهاي صدزن انجام‌شده و بازخوردهايي كه در اين ميان از زنان يا مردان گرفته‌ شده است.

الف: كاسه داغ‌تر از آش نباش!

اولين واكنشي كه گاه در بين بعضي از اعضاي گروه سوژه جوك ديده مي‌‌شود، پذيرفتن آن است. اين نوع واكنش «سركوب دروني‌شده» ناميده مي‌‌شود. در اين حالت شخص ويژگي‌هايي را كه استريوتايپ‌ها براي او مي‌سازند باور مي‌‌كند و خود را درون آن كليشه‌ها مي‌گنجاند. مثلاً مي‌‌پذيرد كه به دليل جنسيت‌اش داراي ويژگي‌‌هايي مثل كم‌هوشي، سطحي‌نگري، پيروي كوركورانه از صنعت مد، يا ناتواني در حرفه‌هاي خاصي است و منفعل مي‌‌شود. به همين دليل وقتي در گروهي كسي به اين پيام‌ها اعتراض مي‌كند، برخي دختران در جواب او مي‌گويند: «ما كه مشكلي نداريم؛ كاسه داغ‌تر از آش نباش!» خصوصاً اگر گوينده انتقاد، يك مرد باشد.

انكار تأثير جوك‌‌ها با دروني‌كردن آن‌ها از طرف اعضاي گروه سوژه، دليل قانع‌كننده‌اي براي رد مخرب‌بودن جوك‌هاي جنسيتي نيست. درواقع نه‌تنها اعضاي گروه (جنسيتي)، بلكه ديگران هم حق‌دارند نسبت به خطرات جوك‌هاي سكسيستي اعتراض داشته باشند؛ زيرا همه گروه‌هاي مردم در جامعه باهم زندگي مي‌كنند و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌تواند در درجات مختلف همه‌جامعه را تحت‌تأثير قرار دهد.

ب: ضدحال نباش، فقط مي‌خواهيم دورهم خوش باشيم!

يكي از كاركردهاي جوك ايجاد احساس صميميت و همبستگي بين اعضاي يك گروه است. جوك‌ها معمولاً زمينه‌اي تاريخي- اجتماعي دارند كه دانستن آن براي گرفتن نكته خنده‌دار جوك لازم است. گفتنِ جوك نشان خوش‌مشربي‌ست و همبستگي گروهي را يادآوري و آزمايش مي‌‌كند و خنديدن به جوك، پاسخ مثبتي است به نشان خوش‌مشربي متقابل، دانستن تاريخ جوك، و تحكيم همبستگي گروهي.

پس خنديدن به جوك صرفاً علامت شادي نيست، بلكه كاركردهاي اجتماعي ديگري نيز دارد. اگر در يك جمع كسي به جوكي نخندد، به اين حساب گذاشته مي‌شود كه يا با گروه در مورد زمينه جوك تاريخ مشترك ندارد و به همين دليل به‌اصطلاح «جوك را نگرفته» و يا اين‌كه به محتواي جوك اعتراض دارد. در هر دو حال نخنديدن به جوك نشان از افتادنِ فاصله در بين اعضاي گروه دارد و از طرف اعضا پسنديده نمي‌‌شود. به همين دليل خصوصاً در گروه‌هاي صميمانه‌تر و يا فاميلي مشاهده مي‌كنيم كه اگر كسي از اعضا انتقادي به پيامك‌هاي ضد زن داشته باشد، در جواب مي‌شنود: ضدحال نباش...جوگير نشو... فلسفه نگو...بابا باكلاس... و خلاصه به‌نوعي از جمع طرد مي‌شود.

در اين موقعيت اعضاي گروه اغلب براي حفظ همبستگي خود به‌جاي نقد جوك، پيكان حمله را به‌سوي شخص معترض مي‌گردانند. در مورد جوك‌هاي جنسيتي، او را متهم مي‌كنند به كم‌ظرفيتي، ضدحالي، عقده‌اي‌بودن، زيادي حساس‌بودن و... . به همين دليل اغلب آدم‌ها ترجيح مي‌دهند كه براي پرهيز از تنش و طردشدن از گروه، به روال عادي پيوسته و به جوك بخندند.

خنديدن گرچه ساده‌ترين و عادي‌ترين واكنش به جوك است و معمولاً ناخودآگاه اتفاق مي‌افتد، يك عمل اجتماعي هدفمند و تأثيرگذار است. هدف آن تقويت ارتباط گروهي است و تأثير آن تسريع پخش جوك و پيام آن. يافته‌هاي پژوهش‌‌هاي انسان‌‌شناسي مربوط به جوك‌هاي استريو تايپ‌ساز جنسيتي نشان مي‌دهد كه هم توليد و هم خنديدن به اين‌گونه جوك‌ها در زيرمجموعه رفتار سكسيستي قرار مي‌گيرد.

در اين متون توليد و پخش جوك‌هاي جنسيتي، سكسيسم فعال(active) و خنديدن به اين جوك‌ها، سكسيسم منفعل(passive) ناميده مي‌شود. به‌اين‌ترتيب تصميم براي خنديدن يا نخنديدن به يك جوك، تصميمي اجتماعي‌ست و معمولاً نخنديدن به آن آگاهي و عامليت و شجاعت بيشتري مي‌‌طلبد. كسي كه در جمع به جوكي سكسيتي نمي‌‌خندد، نمي‌‌خواهد در تقويت و ادامه حيات نگاه ضد زن مشاركت كند. او با نخنديدن، با اين نگاه مقابله مي‌‌كند. قصد او نه سست‌كردن پيوند گروهي، بلكه رشد وجدان جمعي است.

ج: باور كن همين‌جوري‌اند؛ من خودم ديدم كه مي‌گم!

تبعيض و جوك‌هاي استريوتايپ‌‌ساز به دنبال يكديگر درون يك دور باطل حركت مي‌كنند. اين دو دائم از يكديگر تغذيه مي‌‌شوند و به رشد هم كمك مي‌‌كنند. جوك‌هاي جنسيتي از طرفي خود بر اساس باورهاي رايج، از ويژگي‌‌هاي يك گروه از مردم ساخته مي‌‌شوند و از طرفي با بي‌اعتنايي به ريشه‌هاي شكل‌گيري آن باورها ،به‌جاي نقد دلايل به وجود آمدنشان، آن‌ها را تقويت مي‌كنند.

يكي از واكنش‌هاي رايج در دفاع از جوك‌هاي جنسيتي شاهدآوردن از مشاهدات شخصي و اظهاراتي از قبيل «من خودم ديده‌ام...» در تأييد صحت آن استريوتايپ‌هاست. شاهد و مثال مي‌آورند كه خودشان با فلان فرد از نزديك زندگي كرده‌اند و به چشم خود ديده‌اند كه اين ويژگي‌‌ها (مثلاً كم‌هوشي) در مورد اين گروه صدق مي‌‌كند و يا حتي خودشان گاهي اين رفتار (اهميت شوهر يابي) را داشته‌اند.

اشكال اين استدلال اين است كه اين اشخاص يا مشاهدات موردي خود را به‌كل تعميم مي‌‌دهند و يا نگاهي سطحي به موضوع داشته و به ريشه‌هاي تبعيض‌آميز آن‌چه مشاهده كرده‌اند، بي‌اعتنا هستند. در اين روش، جوك محلي مي‌شود براي بازتوليد استريوتايپ‌هايي كه شكل‌گيري آن ريشه در تعابير نادرست از شرايط تبعيض‌آميز زندگي گروه‌‌هاي سوژه دارد.

تأمل در ريشه‌هاي شكل‌گيري اين استريوتايپ‌ها نشان مي‌دهد كه با سوژه خنده قراردادن يك ويژگي نامطلوب و ربط دادن آن با يك نشان جنسيتي (مثل كم‌هوش بودن دختران يا پيروي كوركورانه از صنعت مد) مسائلي ريشه‌اي مثل تبليغات گسترده، محروميت، تربيت جنسيتي، فقر، و ديگر شرايط تبعيض‌آميزي كه موجب بروز مشكلاتي (سطحي‌ماندن) مي‌شوند، ناديده گرفته مي‌‌شود. به عبارتي آن‌چه به آن خنديده مي‌‌شود نه كم‌هوشي، بلكه محروميت و خشونت است.

اين جوك‌‌ها هم‌چون بادام‌‌هاي تلخ نمك‌سودشده‌اي هستند كه اگر خوب جويده و درك شوند، تلخي ظلم نهفته در هسته آن دهان را مي‌گزد و كام را تلخ مي‌كند. به همين دليل است كه مصرف‌كنند‌گان آن معمولاً آن را نجويده به‌سرعت يكي بعد از ديگري قورت مي‌‌دهند.

سخن آخر

جوك‌هاي جنسيتي نه‌تنها به دليل اهانت‌آميزبودنشان، بلكه ازآن‌جايي‌كه استريوتايپ‌سازي مي‌كنند و گروهي از مردم را در يك دسته با ويژگي‌هاي ثابت قرار مي‌دهند، مخرب هستند. اثر مخرب اين جوك‌‌ها براي همه، حتي خود اعضاي گروه سوژه، به‌آساني قابل ‌مشاهده نيست. تأثير اين جوك‌ها در زندگي اعضاي اين گروه‌‌ها مي‌تواند غيرمستقيم و در بلندمدت باشد.

دختري كه از كودكي تا بزگسالي از ترس مورد تمسخر واقع‌شدن از بعضي از فعاليت‌‌ها اجتناب كرده است، شايد هيچ‌وقت متوجه دليل سركوب استعدادهايش نشود. از طرفي ميزان تأثير مخرب اين جوك‌ها بر همه اعضاي يك گروه يكسان نيست. به همين خاطر بعضي از اعضاي اين گروه‌ها خود از اين جوك‌ها استقبال مي‌كنند و تأثيرش را در زندگي خود و هم‌گروهي‌هايشان انكار مي‌كنند؛ چون يا خودشان شخصاً تأثير اين جوك‌‌ها را در زندگي‌شان تجربه نكرده‌اند و يا متوجه آن نبوده‌اند.

بي‌ترديد شوخ‌طبعي و بذله‌گويي اگر به‌جا و مناسب باشند، خصوصياتي مثبت هستند. جوك مي‌‌تواند فضاي اجتماعي را صميمي و گرم كند و طنز سازنده، مشكلات اجتماعي و سياسي را مطرح مي‌‌كند و موجب بالا رفتن آگاهي اجتماعي مي‌‌شود، ولي جوك‌هايي كه گروهي از مردم را بر اساس قوميت يا جنسيت‌شان در كليشه‌هاي ثابت و بسته قرار مي‌‌دهد و به نقش خود در آسيب‌هاي اجتماعي بي‌اعتنا هستند، راه خوبي براي رسيدن به اين اهداف نيستند.

منبع: مهرخانه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۲:۵۹:۳۴ توسط:sana موضوع:

زبان درازترين انسان هاي دنيا + عكس


اين خانواده را مي توان زبان درازترين خانواده دنيا ناميد.
براساس گزارش «ديلي پست» چاپ انگلستان در شانزدهم آوريل، بايرون شلنكر 47 ساله از ايالت نيويورك آمريكا و اميلي دختر 14 ساله اش نام خود را در ركود جهاني گينس ثبت كرده اند.
اين پدر و دختر داراي پهن ترين زبان جهان هستند تا اندازه اي كه حتي از پهناي گوشي آيفون 6 هم فراتر مي رود.
پهناي زبان شلنكر 8،6 سانتيمتر است كه 2 سانتيمتر پهن تر از پهناي آيفون 6 است. بنابراين او مردي است كه پهن ترين زبان جهان را دارد.
پنهاي زبان دخترش هم 7،3 سانتيمتر است و تنها زني است كه داراي پهن ترين زبان در جهان به شمار مي رود.
شلنكر به طور اتفاقي در كتابخانه كتابي درباره ركود جهاني گينس خواند و متوجه شد كه ممكن است زبانش پهن ترين زبان جهان باشد و پس از اندازه گيري فهميد زبانش حدود 1 سانتيمتر پهن تر از دارنده ركود جهاني گينس در آن زمان است.






برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۲:۵۹:۱۵ توسط:sana موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ][ ۱۷۵ ][ ۱۷۶ ][ ۱۷۷ ][ ۱۷۸ ][ ۱۷۹ ][ ۱۸۰ ][ ۱۸۱ ][ ۱۸۲ ][ ۱۸۳ ][ ۱۸۴ ][ ۱۸۵ ][ ۱۸۶ ][ ۱۸۷ ][ ۱۸۸ ][ ۱۸۹ ][ ۱۹۰ ][ ۱۹۱ ][ ۱۹۲ ][ ۱۹۳ ][ ۱۹۴ ][ ۱۹۵ ][ ۱۹۶ ][ ۱۹۷ ][ ۱۹۸ ][ ۱۹۹ ][ ۲۰۰ ][ ۲۰۱ ][ ۲۰۲ ][ ۲۰۳ ][ ۲۰۴ ][ ۲۰۵ ][ ۲۰۶ ][ ۲۰۷ ][ ۲۰۸ ][ ۲۰۹ ][ ۲۱۰ ][ ۲۱۱ ][ ۲۱۲ ][ ۲۱۳ ][ ۲۱۴ ][ ۲۱۵ ][ ۲۱۶ ][ ۲۱۷ ][ ۲۱۸ ][ ۲۱۹ ][ ۲۲۰ ][ ۲۲۱ ][ ۲۲۲ ][ ۲۲۳ ][ ۲۲۴ ][ ۲۲۵ ][ ۲۲۶ ][ ۲۲۷ ][ ۲۲۸ ][ ۲۲۹ ][ ۲۳۰ ][ ۲۳۱ ][ ۲۳۲ ][ ۲۳۳ ][ ۲۳۴ ][ ۲۳۵ ][ ۲۳۶ ][ ۲۳۷ ][ ۲۳۸ ][ ۲۳۹ ][ ۲۴۰ ][ ۲۴۱ ][ ۲۴۲ ][ ۲۴۳ ][ ۲۴۴ ][ ۲۴۵ ][ ۲۴۶ ][ ۲۴۷ ][ ۲۴۸ ][ ۲۴۹ ][ ۲۵۰ ][ ۲۵۱ ][ ۲۵۲ ][ ۲۵۳ ][ ۲۵۴ ][ ۲۵۵ ][ ۲۵۶ ][ ۲۵۷ ][ ۲۵۸ ][ ۲۵۹ ][ ۲۶۰ ][ ۲۶۱ ][ ۲۶۲ ][ ۲۶۳ ][ ۲۶۴ ][ ۲۶۵ ][ ۲۶۶ ][ ۲۶۷ ][ ۲۶۸ ][ ۲۶۹ ][ ۲۷۰ ][ ۲۷۱ ][ ۲۷۲ ][ ۲۷۳ ][ ۲۷۴ ][ ۲۷۵ ][ ۲۷۶ ][ ۲۷۷ ][ ۲۷۸ ][ ۲۷۹ ][ ۲۸۰ ][ ۲۸۱ ][ ۲۸۲ ][ ۲۸۳ ][ ۲۸۴ ][ ۲۸۵ ][ ۲۸۶ ][ ۲۸۷ ][ ۲۸۸ ][ ۲۸۹ ][ ۲۹۰ ][ ۲۹۱ ][ ۲۹۲ ][ ۲۹۳ ][ ۲۹۴ ][ ۲۹۵ ][ ۲۹۶ ][ ۲۹۷ ][ ۲۹۸ ][ ۲۹۹ ][ ۳۰۰ ][ ۳۰۱ ][ ۳۰۲ ][ ۳۰۳ ][ ۳۰۴ ][ ۳۰۵ ][ ۳۰۶ ][ ۳۰۷ ][ ۳۰۸ ][ ۳۰۹ ][ ۳۱۰ ][ ۳۱۱ ][ ۳۱۲ ][ ۳۱۳ ][ ۳۱۴ ][ ۳۱۵ ][ ۳۱۶ ][ ۳۱۷ ][ ۳۱۸ ][ ۳۱۹ ][ ۳۲۰ ][ ۳۲۱ ][ ۳۲۲ ][ ۳۲۳ ][ ۳۲۴ ][ ۳۲۵ ][ ۳۲۶ ][ ۳۲۷ ][ ۳۲۸ ][ ۳۲۹ ][ ۳۳۰ ][ ۳۳۱ ][ ۳۳۲ ][ ۳۳۳ ][ ۳۳۴ ][ ۳۳۵ ][ ۳۳۶ ][ ۳۳۷ ][ ۳۳۸ ][ ۳۳۹ ][ ۳۴۰ ][ ۳۴۱ ][ ۳۴۲ ][ ۳۴۳ ][ ۳۴۴ ][ ۳۴۵ ][ ۳۴۶ ][ ۳۴۷ ][ ۳۴۸ ][ ۳۴۹ ][ ۳۵۰ ][ ۳۵۱ ][ ۳۵۲ ][ ۳۵۳ ][ ۳۵۴ ][ ۳۵۵ ][ ۳۵۶ ][ ۳۵۷ ][ ۳۵۸ ][ ۳۵۹ ][ ۳۶۰ ][ ۳۶۱ ][ ۳۶۲ ][ ۳۶۳ ][ ۳۶۴ ][ ۳۶۵ ][ ۳۶۶ ][ ۳۶۷ ][ ۳۶۸ ][ ۳۶۹ ][ ۳۷۰ ][ ۳۷۱ ][ ۳۷۲ ][ ۳۷۳ ][ ۳۷۴ ][ ۳۷۵ ][ ۳۷۶ ][ ۳۷۷ ][ ۳۷۸ ][ ۳۷۹ ][ ۳۸۰ ][ ۳۸۱ ][ ۳۸۲ ][ ۳۸۳ ][ ۳۸۴ ][ ۳۸۵ ][ ۳۸۶ ][ ۳۸۷ ][ ۳۸۸ ][ ۳۸۹ ][ ۳۹۰ ][ ۳۹۱ ][ ۳۹۲ ][ ۳۹۳ ][ ۳۹۴ ][ ۳۹۵ ][ ۳۹۶ ][ ۳۹۷ ][ ۳۹۸ ][ ۳۹۹ ][ ۴۰۰ ][ ۴۰۱ ][ ۴۰۲ ][ ۴۰۳ ][ ۴۰۴ ][ ۴۰۵ ][ ۴۰۶ ][ ۴۰۷ ][ ۴۰۸ ][ ۴۰۹ ][ ۴۱۰ ][ ۴۱۱ ][ ۴۱۲ ][ ۴۱۳ ][ ۴۱۴ ][ ۴۱۵ ][ ۴۱۶ ][ ۴۱۷ ][ ۴۱۸ ][ ۴۱۹ ][ ۴۲۰ ][ ۴۲۱ ][ ۴۲۲ ][ ۴۲۳ ][ ۴۲۴ ][ ۴۲۵ ][ ۴۲۶ ][ ۴۲۷ ][ ۴۲۸ ][ ۴۲۹ ][ ۴۳۰ ][ ۴۳۱ ][ ۴۳۲ ][ ۴۳۳ ][ ۴۳۴ ][ ۴۳۵ ][ ۴۳۶ ][ ۴۳۷ ][ ۴۳۸ ][ ۴۳۹ ][ ۴۴۰ ][ ۴۴۱ ][ ۴۴۲ ][ ۴۴۳ ][ ۴۴۴ ][ ۴۴۵ ][ ۴۴۶ ][ ۴۴۷ ][ ۴۴۸ ][ ۴۴۹ ][ ۴۵۰ ][ ۴۵۱ ][ ۴۵۲ ][ ۴۵۳ ][ ۴۵۴ ][ ۴۵۵ ][ ۴۵۶ ][ ۴۵۷ ][ ۴۵۸ ][ ۴۵۹ ][ ۴۶۰ ][ ۴۶۱ ][ ۴۶۲ ][ ۴۶۳ ][ ۴۶۴ ][ ۴۶۵ ][ ۴۶۶ ][ ۴۶۷ ][ ۴۶۸ ][ ۴۶۹ ][ ۴۷۰ ][ ۴۷۱ ][ ۴۷۲ ][ ۴۷۳ ][ ۴۷۴ ][ ۴۷۵ ][ ۴۷۶ ][ ۴۷۷ ][ ۴۷۸ ][ ۴۷۹ ][ ۴۸۰ ][ ۴۸۱ ][ ۴۸۲ ][ ۴۸۳ ][ ۴۸۴ ][ ۴۸۵ ][ ۴۸۶ ][ ۴۸۷ ][ ۴۸۸ ][ ۴۸۹ ][ ۴۹۰ ][ ۴۹۱ ][ ۴۹۲ ][ ۴۹۳ ][ ۴۹۴ ][ ۴۹۵ ][ ۴۹۶ ][ ۴۹۷ ][ ۴۹۸ ][ ۴۹۹ ][ ۵۰۰ ][ ۵۰۱ ][ ۵۰۲ ][ ۵۰۳ ][ ۵۰۴ ][ ۵۰۵ ][ ۵۰۶ ][ ۵۰۷ ][ ۵۰۸ ][ ۵۰۹ ][ ۵۱۰ ][ ۵۱۱ ][ ۵۱۲ ][ ۵۱۳ ][ ۵۱۴ ][ ۵۱۵ ][ ۵۱۶ ][ ۵۱۷ ][ ۵۱۸ ][ ۵۱۹ ][ ۵۲۰ ][ ۵۲۱ ][ ۵۲۲ ][ ۵۲۳ ][ ۵۲۴ ][ ۵۲۵ ][ ۵۲۶ ][ ۵۲۷ ][ ۵۲۸ ][ ۵۲۹ ][ ۵۳۰ ][ ۵۳۱ ][ ۵۳۲ ][ ۵۳۳ ][ ۵۳۴ ][ ۵۳۵ ][ ۵۳۶ ][ ۵۳۷ ][ ۵۳۸ ][ ۵۳۹ ][ ۵۴۰ ][ ۵۴۱ ][ ۵۴۲ ][ ۵۴۳ ][ ۵۴۴ ][ ۵۴۵ ][ ۵۴۶ ][ ۵۴۷ ][ ۵۴۸ ][ ۵۴۹ ][ ۵۵۰ ][ ۵۵۱ ][ ۵۵۲ ][ ۵۵۳ ][ ۵۵۴ ][ ۵۵۵ ][ ۵۵۶ ][ ۵۵۷ ][ ۵۵۸ ][ ۵۵۹ ][ ۵۶۰ ][ ۵۶۱ ][ ۵۶۲ ][ ۵۶۳ ][ ۵۶۴ ][ ۵۶۵ ][ ۵۶۶ ][ ۵۶۷ ][ ۵۶۸ ][ ۵۶۹ ][ ۵۷۰ ][ ۵۷۱ ][ ۵۷۲ ][ ۵۷۳ ][ ۵۷۴ ][ ۵۷۵ ][ ۵۷۶ ][ ۵۷۷ ][ ۵۷۸ ][ ۵۷۹ ][ ۵۸۰ ][ ۵۸۱ ][ ۵۸۲ ][ ۵۸۳ ][ ۵۸۴ ][ ۵۸۵ ][ ۵۸۶ ][ ۵۸۷ ][ ۵۸۸ ][ ۵۸۹ ][ ۵۹۰ ][ ۵۹۱ ][ ۵۹۲ ][ ۵۹۳ ][ ۵۹۴ ][ ۵۹۵ ][ ۵۹۶ ][ ۵۹۷ ][ ۵۹۸ ][ ۵۹۹ ][ ۶۰۰ ][ ۶۰۱ ][ ۶۰۲ ][ ۶۰۳ ][ ۶۰۴ ][ ۶۰۵ ][ ۶۰۶ ][ ۶۰۷ ][ ۶۰۸ ][ ۶۰۹ ][ ۶۱۰ ][ ۶۱۱ ][ ۶۱۲ ][ ۶۱۳ ][ ۶۱۴ ][ ۶۱۵ ][ ۶۱۶ ][ ۶۱۷ ][ ۶۱۸ ][ ۶۱۹ ][ ۶۲۰ ][ ۶۲۱ ][ ۶۲۲ ][ ۶۲۳ ][ ۶۲۴ ][ ۶۲۵ ][ ۶۲۶ ][ ۶۲۷ ][ ۶۲۸ ][ ۶۲۹ ][ ۶۳۰ ][ ۶۳۱ ][ ۶۳۲ ][ ۶۳۳ ][ ۶۳۴ ][ ۶۳۵ ][ ۶۳۶ ][ ۶۳۷ ][ ۶۳۸ ][ ۶۳۹ ][ ۶۴۰ ][ ۶۴۱ ][ ۶۴۲ ][ ۶۴۳ ][ ۶۴۴ ][ ۶۴۵ ][ ۶۴۶ ][ ۶۴۷ ][ ۶۴۸ ][ ۶۴۹ ][ ۶۵۰ ][ ۶۵۱ ][ ۶۵۲ ][ ۶۵۳ ][ ۶۵۴ ][ ۶۵۵ ][ ۶۵۶ ][ ۶۵۷ ][ ۶۵۸ ][ ۶۵۹ ][ ۶۶۰ ][ ۶۶۱ ][ ۶۶۲ ][ ۶۶۳ ][ ۶۶۴ ][ ۶۶۵ ][ ۶۶۶ ][ ۶۶۷ ][ ۶۶۸ ][ ۶۶۹ ][ ۶۷۰ ][ ۶۷۱ ][ ۶۷۲ ][ ۶۷۳ ][ ۶۷۴ ][ ۶۷۵ ][ ۶۷۶ ][ ۶۷۷ ][ ۶۷۸ ][ ۶۷۹ ][ ۶۸۰ ][ ۶۸۱ ][ ۶۸۲ ][ ۶۸۳ ][ ۶۸۴ ][ ۶۸۵ ][ ۶۸۶ ][ ۶۸۷ ][ ۶۸۸ ][ ۶۸۹ ][ ۶۹۰ ][ ۶۹۱ ][ ۶۹۲ ][ ۶۹۳ ][ ۶۹۴ ][ ۶۹۵ ][ ۶۹۶ ][ ۶۹۷ ][ ۶۹۸ ][ ۶۹۹ ][ ۷۰۰ ][ ۷۰۱ ][ ۷۰۲ ][ ۷۰۳ ][ ۷۰۴ ][ ۷۰۵ ][ ۷۰۶ ][ ۷۰۷ ][ ۷۰۸ ][ ۷۰۹ ][ ۷۱۰ ][ ۷۱۱ ][ ۷۱۲ ][ ۷۱۳ ][ ۷۱۴ ][ ۷۱۵ ][ ۷۱۶ ][ ۷۱۷ ][ ۷۱۸ ][ ۷۱۹ ][ ۷۲۰ ][ ۷۲۱ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

اینستاگرامی ها

  دستگاه برش لیزر  /  تور نجف /  دوربین مداربسته بیسیمسئو کار حرفه ای  / تشک بادی /  رزرو هتل /  هتل اسپیناس پالاس / ثبت آگهی رایگان / دستگاه برش لیزر / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید /انجام پروژه متلبچت رومطراح و بهینه ساز سئو سایت سیروتا